MAKS očima pilotů

"Měli jsme tu čest, osobně pilotovat letoun L 410 NG do Moskvy, kde jsme se zúčastnili světové letecké výstavy MAKS 2021." začínají své vyprávění piloti Jiří Pískatý a Stanislav Žemlička. 

Při samotném přeletu jsme využili zejména jedné z předností letounu L 410 NG, kterou je zvýšená kapacita nádrží. Let z Kunovic byl proveden až do Moskvy bez mezipřistání, a to za náročného počasí s bouřkami. V nádržích nám po vice než 5,25 h letu zůstala ještě i bezpečná zásoba paliva pro případný let na záložní letiště.

 

Samotný letoun L 410 NG nebyl v Moskvě poprvé, avšak naposledy byl představen prototyp a nyní se jednalo o sériový letoun. Aktuálně má tato modifikace celkem nalétáno téměř 1000 letových hodin. Sériový letoun L 410 NG byl letos na veletrhu MAKS k vidění na statické ukázce, kde jsme návštěvníky informovali o technických parametrech a předvedli jim exteriér i interiér letounu. Podle reakcí si troufáme tvrdit, že byli diváci i zasvěcení odborníci, kteří nás přímo na stojánce navštívili, z letounu nadšeni a celá prezentace bude mít pozitivní dopad na prodej letounu do Ruské federace a okolních zemí. Čtyřistadesítka je na Ruském trhu velmi dobře známá a oblíbená. Rozšíření její nejnovější modifikace L 410 NG v Rusku navíc napomohou nová vládní opatření, která spočívají v podpoře a upřednostnění letecké dopravy v Rusku namísto dalších investic do silnic a železnic.

 

Nutno podotknout, že MAKS 2021 byl z našeho pohledu organizátorem velmi dobře připraven (Covid Red Zone). Očima pilotů jsme nezaznamenali sebemenší kolizi, jak v provozu na zemi, tak i ve vzduchu při letových ukázkách, což je skvělý výsledek.

Na veletrhu se nás novinářka dotazovala, zda je pravdou, že je letoun jedním z nejbezpečnějších ve své kategorii. Odpověď zní ANO. technicky je letoun certifikován podle nejaktuálnějších dodatků EASA předpisů. Co se týká lidského činitele, tam naše společnost dlouhodobě rezervovala kapacitu na full flight letovém simulátoru nejvyšší úrovně D, kde piloti absolvují plný typový výcvik na L-410 UVP-E20, z čehož model L 410 NG vychází. 

Jiří Pískatý a Stanislav Žemlička